Fredag före jul, Lördag dagen efter.

Igår var det dags, jag var på jobb 06:15 för att hinna med det sista inför min ledighet.
Det gick ganska bra faktiskt och jag åkte hem vid 12 tiden.

Det var kallt ute, riktigt kallt.
Men jag fick iallafall packat klart och pysslat om blommorna litegrann innan jag lämnade dem ensama i över två veckor.

När jag väl gett mig av och stod i första bilkön kom jag på den ena saken efter den andra som jag glömt.
Men det var väl inget som man inte kan klara sig utan, elternativt köpa nytt på plats.

Resan upp gick faktiskt riktigt fint.
Det flöt på bra med trafiken så snart jag passerat Alnabru och därifrån gled jag på en räkmacka.

Eftersom det byggts en ny, fin motorväg strax innan Elverum som man måste betala bompeng på tänkte jag få valuta för pengarna.
Istället för att betala 16 kronor bara för att åka av på första avfarten tänkte jag testa att köra upp till Hamar och vidare därifrån. Motorväg är trots allt snabbare än småvägar med rödljus var femtionde meter.

Tyvärr återfick jag en dos av mit ovefintliga lokalsinne och hamnade på massa småvägar istället för den stora fina jag siktade på att ta ifrån Hamar.
Det var lite kul att köra på dessa skogsvägar fyllda av snö, och jag tror inte jag förlorade så värst mycket tid heller.

Farsgubben ringde och hörde om jag var framme än, han brukar oftast ha en skrämmande god precision i den timingen, men nu var jag lite trög att komma iväsg på utsatt tid och hade därför bara kommit halvvägs.
Han sa att han hörde att det vcar kallt i Sälen, och jag tittade på min termometer. 29 grader kallt, brr tänkte jag och stannade för en liten bit mat efter att jag fått reda på att SAAB skulle läggas ner samt blivit påminns om att glykol är bra att ha i kylvätskan.
Som tur var fyllde jag upp systemet med ny och fin kylvätska för -36 grader efter att jag bytt topplocket.

Korv med bröd blev det, och det var gott.
Men det var faktiskt en liten chock att komma från den varma goda bilen rakt ut i kylan. Lite knepigt att andas första stunden.

Sedan fortsatte jag min resa, upp mot fjällets höga topp... (Ref. Thåström...)
Längs vägen såg jag det fenomenet fadern påminnt mig om...
Bilar som stod och kokade längs vägen, kanske kan vara svårt att tänka sig att en motor skall koka när det bitvis är -33 grader, men kylet fryser snabbt igen om man inte har tillräckligt med frostskyd... tänk på det!

Väl framme var det bara ~16-18 grader kallt, och stugan var såvitt 10 grader.
Men det gjorde inget, jag var framme och nu skulle jag ta det med ro!
Lite eldande i spisen och en varm dusch, sedan var jag redo för lite slötittande på TV innan bingen väntade.

Jag vaknade 06:00 imorse av gammal (nåja) vana:P
Det var gott att komma upp och se snön falla samtidigt som jag gjorde eld i båda spisarna, för det var kallt... Brrr..

En liten tur till Fjällbagaren för intagande av frukost blev det. Man får bjuda sigsjälv på finfrukost ibland, framförallt när man tar sig ut i det kalla vädret:)
Sedan åkte jag vidare mot byn för att shoppa lite, ett styck internet införskaffades. Mycket humant pris, och hittills fungerar det bra med! Ett stort plus till Comviq för denna fina tjänst!

Pratade lite med min gamla klasskompis André förut, han är i Tandådalen och åker, och jag tror bestämt att jag skall åka dit och ta ett par åk med honom. Då kommer bastun ikväll att kännas mer välförtjänt tror jag:)



//Anders

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0