Lördag: Bibel och Disco

Dagen började som vanligt med frukost klockan 08:00 för att sedan fortsätta med en tur till maskinrummet.
Väl där fick vi veta att det snart skulle vara dags att närma oss den FPS (Floating Production Storage) som skall fylla vår båt med olja.
Kursen började sättas och vi ligger nu ett hundratal meter ifrån henne och väntar ytterligare.
Jag tog mig en tur på däck för att uppleva en hastig väderväxling, från strålande solsken till hällregn tog det bara några minuter.
Under promenaden hittade jag en snubbe som satt och läste, och i sann sydamerikansk anda bjöd han in mig på en liten pratstund.
Jag frågade vad han läste och han visade upp bokens framsida, det gick att läsa Biblio.
”Aha, The Bible”  sade jag som om jag frågade om jag tolkat rätt.
Jajjamen sade mannen, det finns mycket intressanta historier nedskrivet här upplyste han mig om.
Jag slog givetvis ner honom i sann Nordirländsk anda, stryk skulle han ha! Jag som är född (och icketroende) Protestant skulle väl inte behöva stå ut med den vidriga åsynen av en Katolik?

OBS, Ironi med ett litet inbyggt hån mot nötterna på Irland som enligt BBC tydligen skall bli kompisar nu? 
Men åter till verkligheten, vem är jag att döma en bok efter omslaget? Själv läser jag serietidningar och lyssnar på radioprogram helt utan verklighetsanknytning.
Och jag tror faktiskt att kanske tillockmed jag hade kunnat tänka mig att läsa lite helig skrift i brist på annat under långa väntetider som denna, det är ju som sagt historier som någon hittat på för att underhålla (?) precis som Nemi och Kalle Anka...
Hade han däremot suttit med koranen eller annan ”fanatisk” helig skrift hade jag nog blivit mera skrämd, men antagligen hade jag nog redan märkt av hans religiösa läggning långt tidigare då. Ja, jag har förutfattade meningar om att muslimer är skumma och skräckinjagande. Tacka talibaner, moskeernas böneutrop och media för det!

Från träningsrummet hördes Discomusic på högsta volym, det sjöngs på Portugisiska och jag hade lite svårt att föreställa mig vad som försegick bakom den lyckta dörren...
Haha, nejdå, klart jag förstod. Som om jag hade röntgensyn uppenbarade sig en klar bild av vad som försegick därinne.
Det dansades såklart samba och skakades maracas mellan varven på löpbandet där det sprangs med hela kroppen som ett enda stort rytminstrument. Fjädrarna vajade i takt med pulsen från trumslagande och doften av svettiga, blanka kroppar insmorta med kokosolja låg likt en kölddimma över en ofrusen sjö i ett 35 grader kallt nordiskt land.
Det tränades såklart febrilt inför landgång till den stundande karnevalen i Rio.

Eftersom vi varit ute långt mycket längre tid än planerat börjar nu maten ta slut...
Eller iallafall Biffen. Bönor och ris finns fortfarande gott om.
Det vankades istället något kryptiskt kött som väl gick fint att få i sig.
Efter maten mötte jag en mekaniker, jag snackat lite med tidigare.
Han var påväg in i mässen och skulle precis börja ta mat när han glatt sken upp över vad som skulle serveras.
Han förklarade lite gestikulerande att det var ”...from here of the cow” och pekade på sin egen ändlykta. Jag blev förskräckt och allehanda otrevliga och vilda gissningar for genom mitt huvud, inte var det väl koskit jag nyligen inmundigat? Jag föreslog bedjande att det kunde vara beef... men nej, en viftande rörelse med han arm fick mig att dra till med Ox-tail?
Javisst! Delicious utbrast han när han slevade upp de största bitarna på sin egen talrik.
Själv dog jag en smula inombords och kände efter om jag fortfarande levde, för jag fick aldrig riktigt helt klart för mig vilken svans från oxen det var.
Det gjorde jag och ingen skada verkade gjord.

Jag kom precis på en grej.
Om jag skulle gifta mig med Melissa Horn, Maritzas dotter med den späda rösten, hade följande dialog kunnat utspela sig då jag till exempel är på vernissage.

 -”Goddag unge man, vem är ni då?”
-”Jag är Anders Horn”
-”Jaså, konstnären? Jag gillar ditt porträtt av nakna kvinnor skarpt”
-”Alla mina tavlor är fina”
-”Jag sa ju det”
-”Just det han... ööööum, jag målade ju bara nakna kvinnor. Har du förresten sett min diskho?    Den är sveriges första rostfria köksprodukt, importerad direkt från Germanien”
---Tystnad för kraftigt överdiven rödvinskonsumption rakt ur karaffen---
-”Vill du ha en bit ost? Det är Cheddar”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0