Tisdag: Tidig frukost och sen ankomst

Planen var att äta frukost 08:00 och förhoppningsvis få den saknade väskan strax därefter.
Planer är till för att aldrig hålla, så även denna.
Väskan var inte på plats vid beräknad tid och vi blev ombedda att vänta lite till.
Under tiden vi väntade passade jag på att ta en långpromenad längs copacabanas stränder, det är ju en fantastisk strand men det som väckte min uppmärksamhet mest var inte den.
Det var all smog som fyllde luften, Rio måste vara dem mest förorenade staden i världen… Eller iallafall ligga riktig högt uppe på listan. Det var så rökigt i luften att jag knappt såg handen framför mig, och då satt jag ändå innomhus… Hmm, kanske lite överdrivet nu då, men det var väldigt skitig luft. (Nu ville Word alltså att jag skulle utöka ordet luft till det mycket moderna ordet Luftpost…)
Efter en del telefonsamtal fram och tillbaka efter frukost beslutades att vi själva skulle dra till flygplatsen och hämta väskan för att sedan åka till Sao Sebastian och gå ombord.
Just nu ligger hon i hamn och väntar på oss, klockan har blivit 11:00 och vi har precis lämnat hotellet i en mystisk bil med tonade rutor.
Vi passerade precis snickarjäveln som stod uppe på ett berg… Hörde att han är byggd av Bohusgranit. Antar att han liksom mig då förväntas ha ett hjärta likt en hård och iskall sten.
Men vi hälsar er alla att ingenting kan vara så fel som just det påståendet! (Jag talar bara för migsjälv, Jesus får nån annan snacka med…)
Förhoppningsvis kommer vi vara ombord om ca:7 timmar.

Efter 500 kilometer på fantastisk dåliga vägar i riktig fin miljö, 9 timmar, ett besök hos tullen på flygplatsen, en riktig god biffmåltid, en Brasiliansk poliskontroll och en god stund med pappersarbeten kom vi slutligen ombord på båten.
Vi blev varmt välkomnade… eller nej, vi blev inte välkomnade alls. Men vi kom oss tillrätta ändå och gick en tur upp på bryggan och hälsade på kaptenen innan maskinrummet stod på besökslistan.
Väl där satte vi igång vårt arbete så snart det var praktisk möjligt och klockan 02:30 lokal tid kom en nyväckt cheif engineer för att provstarta. Allting fungerade fint och jag somnade tungt lite efter 03:00.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0