Loppet och Hemfärd

Eftersom jag lagt för mycket tid på att rita en bild blir det en snabbgenomgång av Vasaloppet!

Upp tidigt som planerat och äta Havregrynsgröt på norska!
Till starten tidigt som planerat... -16 grader... Gött... IKKE!
Det var så kallt att man blev illamående...
Och två timmar i det vädret med helikoptrar som fläktade gott på oss...

Nåja, det var illa en bra stund men tillslut gick starten.
Första backen var som vanligt trög men jag och Mattias hängde ihop bra.

När det började bli rak mark igen stack Mattias... fort!
Jag kände att tempot var för högt för mig och pulsade på bäst jag kunde.

Var i Smågan 5 minuter tidigare än förrä året och då hade jag startade längre fram, så jag kände mig nöjd även om jag vad 10 minuter efter Mattias!
Fick stanna och tejpa om en blödande stortå men kom till Mångsbodarna ytterligare en stund före förra åters tid.
Nu var Mattias ännu mer före så jag eldade på och körde det beryktade finska rycket (dock ej originalet) och kom om honom någonstans längs vägen.

Loppet gick bra och Mor och Far stod lite här och där och hejjade på oss. Fick lite kakor och kaffe med:)
Orkar inte skriva en hel novell om allt som hände, men det gick som sagt bra.
Dock var knän och fygg det som gjorde mest ont (äckligt ont) detta året, förra året var det höfterna som höll på att bli nödslaktade...

Jag är mycket nöjd med min prestation och känner ett självförtroende som stärks!
Körde hem och slapp det mesta av rushtrafikken på Måndag...

Lite bilder:


Far far flink och avlägsnade lite snö på taket.


Vissa laddade upp genom att kolla på TV...


...andra (Jag) genom att tvätta och fixa med skidorna så att dom blev finast i stan!


Tidig frukost med Göran och Mattias... skåda min fina pimpade gröt:)


Något suddig gruppbild inför loppet. Brrr... -16 OCH kallt!


Thats one happy camper i Mångsbodarna


Tummar upp i Evertsberg


Still alive in Oxberg! Ps. Hade ingen spegel med mig och ingen sade att jag hade mössan käckt på sne...


Bråttom på slutrakan..


Som alla stora tänkare åkte jag inte bara för migsjälv.
Jag åkte för hela mänskligheten.
Jag åkte för att människor världen över skall behandlas lika oavsett hudfärg och härkomst.
En ond människa är ond, oavsett om han är svart eller vit.
En god människa är god oavsett om han är gul eller röd.
Alla har vi samma förutsättningar att vara goda, låt oss belöna de som sköter sig och lära de som misssköter sig en läxa oavsett hur de är biologiskt sammansatta.

Budskapet om mitt politiska deltagande i loppet hade spridit sig over seas.
Tommie Smith och John Carlos ringde mig tidigt på morgonen och bad att få deltaga på prisutdelningen. Jag tackade ja!


Kulören på våra slagord ekade osammanhängande, men vi står upp för lika filosofier!


09:56:40 blev tiden för 90 kilometer klassisk stil!
Det är 40 minuter bättre än förra året men 48 minuter sämre än min toppnotering.
Det var dock under helt andra förutsättningar och går inte att jämföra, jag ser detta året som en personligt rekord!

Mattias gick runt på 10:09 och Göran på 07:59, bra jobbat killar!

Nu sitter jag hemma i Oslo med fötterna i fotbadet och dricker en kall öl...
Man får unna sig det...

//Anders Vasa

Kommentarer
Postat av: Frida

Vad du är duktig! Jag spanade efter dig på tv:n, men lyckades inte få syn på dig..

2010-03-09 @ 13:38:13
URL: http://minx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0